Introduktion

Samhällets krav på att vi som medborgare ska kunna förstå information har gradvis ökat. Via webben finns all information. Men att något finns betyder inte att det går begripa. Mycket är i själva verket svårt eller rent av obegripligt. Om man hittar det vill säga.

Tillgänglig information har hittills handlat om att komma åt information. För detta finns det standarder och riktlinjer som myndigheter, kommuner och landsting kan följa. Men nu är det dags att ställa krav även på att det ska gå att begripa innehållet. Några standarder och riktlinjer för att information ska gå att begripa finns inte. Men vi har en ny språklag  i Sverige som ställer ökade krav och även internationellt börjar man diskutera det som kallas ”kognitiv tillgänglighet.
Det är alltså dags att på riktigt se över vad det innebär med begriplig samhällsinformation. 

Många undersökningar visar att offentlig information på webben är för svår för en stor del av alla i Sverige. Vår gissning är att uppemot 50 procent av alla vuxna har stora svårigheter.

På Funka kallar vi alla människor som använder webben för användare. I vårt arbete utgår vi ofta från de användare som har det svårast. Det leder nästan alltid automatiskt till att resultatet blir enklare och bättre för alla användare. Det finns naturligtvis användare som har särskilda behov av att våra webbplatser är tillgängliga och begripliga. Några exempel är personer som är ovana vid teknik och datorer, personer med svenska som andraspråk, äldre och personer med funktionsnedsättning. 

Särskilt de personer som har funktionsnedsättningar som påverkar förmågan att hantera information får det svårt när informationen är ostrukturerad, på en hög språknivå eller på annat sätt obegriplig. Och faktum är att stora delar av samhällets information fungerar inte alls för dessa personer. Störst är problemen för personer med utvecklingsstörning, för döva och för personer med afasi. 

Vi vet som sagt att många människor har svårigheter att läsa. Samtidigt vet vi också att menyer, sökfunktioner och andra sätt att hitta information för det mesta bygger på att man i alla fall kan läsa och skriva lite grann. Kan man inte läsa är webben oftast inte en användbar källa för samhällsinformation.

En del av webbplatsens tillgänglighet bestäms av publiceringssystemet och av de utvecklare som byggt webbplatsen. Men är informationen på webbplatsen obegriplig spelar det ingen roll att ni har byggt en bra webbplats tekniskt sett. I slutänden hänger det på hur du som informatör och redaktör arbetar med innehållet.